Dimecres, del 16 d'octubre al 3 de juny, de 18:30h a 20:30h La Central del Raval
Fa més de dos mil cinc-cents anys que les gestes dels herois que van lluitar en la Guerra de Troia desperten i exciten la imaginació de lectors, poetes i artistes: els amors de Paris i Helena, el conflicte entre Aquil·les i Agamèmnon, les morts d?alguns dels herois grecs i troians més destacats, l?expedició nocturna d?Ulisses i Diomedes contra els aliats dels troians o l?estratagema del cavall de Troia per fer caure la ciutat de Príam són alguns dels episodis més coneguts del conflicte.
Al llarg de gairebé setze mil versos, la Ilíada se centra en un dels episodis més importants de la guerra, la famosa ira d?Aquil·les, que acabarà comportant la mort d?alguns dels herois més destacats del conflicte. Però aquest poema monumental és molt més que el conflicte entre Aquil·les i Agamèmnon: és un cant a la guerra i als valors heroics, però també a la bellesa, a la compassió i a l?amor; és un cant a les gestes bèl·liques, però també un recordatori del lloc que ocupen els mortals en relació amb els déus.
En aquest curs repassarem aquestes i moltes altres qüestions a través d?una lectura en profunditat de la Ilíada d?Homer, considerat per molts el poema fundacional de la literatura occidental.
Programa
16 d?octubre Presentació I Proemi 30 d?octubre Cant I 13 de novembre Cants II-III 27 de novembre Cants IV-V 11 de desembre Cant VI 15 de gener Cants VII-VIII 29 de gener Cant IX 12 de febrer Cant X 26 de febrer Cants XI-XII 11 de març Cants XIII-XIV 25 de març Cants XV-XVI 8 d?abril Cants XVII-XVIII 22 d?abril Cants XIX-XX 6 de maig Cant XXI 20 de maig Cants XXII-XXIII 3 de juny Cant XXIV
Bibliografia Alexander, Caroline. La guerra que mató a Aquiles. Barcelona, Acantilado, 2015. Bowra, Cecil Maurice. Homero. Madrid, Gredos, 2013 [1972]. Cuartero, Francesc J. «Introducció», en Homer. Ilíada, trad. de Montserrat Ros. Martorell, Adesiara, 2019, pp. 25-63. Freely, John. El mundo de Homero. Barcelona, Crítica, 2015. Latacz, Joachim. Troya y Homero. Barcelona, Destino, 2003; trad. anglesa, Troy and Homer, Oxford, Oxford University Press, 2004. Míguez, Aida. Mortal y fúnebre. Madrid, Editorial Dioptrías, 2016. Miralles, Carles. Homer. Barcelona, Editorial Empúries, 2005. Pòrtulas, Jaume. Introducció a la «Ilíada». Homer, entre la història i la llegenda. Barcelona, Fundació Bernat Metge, 2008. Redfield, James. La tragèdia de Héctor: Naturaleza y cultura en la «Ilíada». Barcelona, Destino, 1992. Weil, Simone. «La Ilíada o el poema de la fuerza», en La fuente griega. Madrid, Trotta, 2005.
Traduccions Homer, Ilíada, intr. d?Enric Casasses, trad. de Pau Sabaté, Barcelona, La Casa dels Clàssics, 2019. Homer. Ilíada, trad. de Montserrat Ros. Barcelona, Fundació Bernat Metge, 2005-2009 (cants I-XII); Martorell, Adesiara, 2019 (cants I-XXIV). Homer. Ilíada, trad. de Joan Alberich. Barcelona, La Magrana, 1996; 2012. Homer. Ilíada, trad. de Miquel Peix. Barcelona, Editorial Alpha, 1976. Homero. Ilíada, trad. d?Óscar Martínez García. Madrid, Alianza Editorial, 2013. Homero. Ilíada, trad. d?Antonio López Eire. Madrid, Ediciones Cátedra, 2004. Homero. Ilíada, versió rítmica d?Agustín García Calvo. Zamora, Editorial Lucina, 1995; 20032. Homero. Ilíada, trad., traslació en vers de Fernando Gutiérrez, pròleg i notes d?Emilio Crespo Güemes. Madrid, Editorial Gredos, 1991; 2004. Homero. Ilíada, introd. de Javier de Hoz; trad. de Lluís Segalà. Madrid: Editorial Espasa-Calpe, 2011.
Calendari: Els dimecres alterns, del 16 d'octubre al 3 de juny, de 18:30h a 20:30h Preu: 320? (16 sessions) Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01
Que hayan sido capaces de captar y transcribir lo que somos, ayer y hoy: esta es la grandeza de los clásicos. No nos dejan en muy buen lugar Muchas gracias
todo está en los clásicos y en la constitución... vaciemos las calles y llenemos las aulas...
por muy velado que se dé el contenido, oculto tras la sesgada interpretación de los clásicos o subordinadas imposibles, las dos últimas entradas son de un conservadurismo y una falta de empatía que repugna.
sólo a la altura de cuando se llamó "mediocres" a los autodenominados intersexuales en este blog.
Todo está en los clásicos.
ResponderEliminarSaludos
Francesc Cornadó
Los clásicos nos aconsejan y advierten desde lejos porque han vivido.
EliminarLA ILÍADA D’HOMER
EliminarEl poema de la ira d’Aquil·les
Roger Aluja
Dimecres, del 16 d'octubre al 3 de juny, de 18:30h a 20:30h
La Central del Raval
Fa més de dos mil cinc-cents anys que les gestes dels herois que van lluitar en la Guerra de Troia desperten i exciten la imaginació de lectors, poetes i artistes: els amors de Paris i Helena, el conflicte entre Aquil·les i Agamèmnon, les morts d?alguns dels herois grecs i troians més destacats, l?expedició nocturna d?Ulisses i Diomedes contra els aliats dels troians o l?estratagema del cavall de Troia per fer caure la ciutat de Príam són alguns dels episodis més coneguts del conflicte.
Al llarg de gairebé setze mil versos, la Ilíada se centra en un dels episodis més importants de la guerra, la famosa ira d?Aquil·les, que acabarà comportant la mort d?alguns dels herois més destacats del conflicte. Però aquest poema monumental és molt més que el conflicte entre Aquil·les i Agamèmnon: és un cant a la guerra i als valors heroics, però també a la bellesa, a la compassió i a l?amor; és un cant a les gestes bèl·liques, però també un recordatori del lloc que ocupen els mortals en relació amb els déus.
En aquest curs repassarem aquestes i moltes altres qüestions a través d?una lectura en profunditat de la Ilíada d?Homer, considerat per molts el poema fundacional de la literatura occidental.
Programa
16 d?octubre Presentació I Proemi
30 d?octubre Cant I
13 de novembre Cants II-III
27 de novembre Cants IV-V
11 de desembre Cant VI
15 de gener Cants VII-VIII
29 de gener Cant IX
12 de febrer Cant X
26 de febrer Cants XI-XII
11 de març Cants XIII-XIV
25 de març Cants XV-XVI
8 d?abril Cants XVII-XVIII
22 d?abril Cants XIX-XX
6 de maig Cant XXI
20 de maig Cants XXII-XXIII
3 de juny Cant XXIV
Bibliografia
Alexander, Caroline. La guerra que mató a Aquiles. Barcelona, Acantilado, 2015.
Bowra, Cecil Maurice. Homero. Madrid, Gredos, 2013 [1972].
Cuartero, Francesc J. «Introducció», en Homer. Ilíada, trad. de Montserrat Ros. Martorell, Adesiara, 2019, pp. 25-63.
Freely, John. El mundo de Homero. Barcelona, Crítica, 2015.
Latacz, Joachim. Troya y Homero. Barcelona, Destino, 2003; trad. anglesa, Troy and Homer, Oxford, Oxford University Press, 2004.
Míguez, Aida. Mortal y fúnebre. Madrid, Editorial Dioptrías, 2016.
Miralles, Carles. Homer. Barcelona, Editorial Empúries, 2005.
Pòrtulas, Jaume. Introducció a la «Ilíada». Homer, entre la història i la llegenda. Barcelona, Fundació Bernat Metge, 2008.
Redfield, James. La tragèdia de Héctor: Naturaleza y cultura en la «Ilíada». Barcelona, Destino, 1992.
Weil, Simone. «La Ilíada o el poema de la fuerza», en La fuente griega. Madrid, Trotta, 2005.
Traduccions
Homer, Ilíada, intr. d?Enric Casasses, trad. de Pau Sabaté, Barcelona, La Casa dels Clàssics, 2019.
Homer. Ilíada, trad. de Montserrat Ros. Barcelona, Fundació Bernat Metge, 2005-2009 (cants I-XII); Martorell, Adesiara, 2019 (cants I-XXIV).
Homer. Ilíada, trad. de Joan Alberich. Barcelona, La Magrana, 1996; 2012.
Homer. Ilíada, trad. de Miquel Peix. Barcelona, Editorial Alpha, 1976.
Homero. Ilíada, trad. d?Óscar Martínez García. Madrid, Alianza Editorial, 2013.
Homero. Ilíada, trad. d?Antonio López Eire. Madrid, Ediciones Cátedra, 2004.
Homero. Ilíada, versió rítmica d?Agustín García Calvo. Zamora, Editorial Lucina, 1995; 20032.
Homero. Ilíada, trad., traslació en vers de Fernando Gutiérrez, pròleg i notes d?Emilio Crespo Güemes. Madrid, Editorial Gredos, 1991; 2004.
Homero. Ilíada, introd. de Javier de Hoz; trad. de Lluís Segalà. Madrid: Editorial Espasa-Calpe, 2011.
Calendari: Els dimecres alterns, del 16 d'octubre al 3 de juny, de 18:30h a 20:30h
Preu: 320? (16 sessions)
Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01
Un análisis esclarecedor:
EliminarJaume Pòrtulas
Introducció a la Ilíada. Homer, entre la història i la llegenda
Bernat Metge, Barcelona, 2008
Gracias por la información .Quien pudiera asistir al curso .Casi tres mil años han pasado y seguimos sintiéndonos fascinados
EliminarQue hayan sido capaces de captar y transcribir lo que somos, ayer y hoy: esta es la grandeza de los clásicos.
EliminarNo nos dejan en muy buen lugar
Muchas gracias
claro, claro, claro…
ResponderEliminartodo está en los clásicos y en la constitución...
vaciemos las calles y llenemos las aulas...
por muy velado que se dé el contenido, oculto tras la sesgada interpretación de los clásicos o subordinadas imposibles, las dos últimas entradas son de un conservadurismo y una falta de empatía que repugna.
sólo a la altura de cuando se llamó "mediocres" a los autodenominados intersexuales en este blog.
lamentable...