Yazan Khalili / Colour Correction. Camp Series, 2007-10. Cortesía de l'artista i Edge of Arabia, Londres
Habitar el mediterrani
Més enllà de la idíl·lica visió del mar Mediterrani que retrataren els pintors del nord de principi del segle XX, fascinats per la llum, el Mediterrani engloba una superposició, una mescla i una confrontació de llengües, cultures i religions des de l’inici de la història. Es tracta també d’un marc urbà, compost per ciutats històriques, destruïdes i reconstruïdes, per aglomeracions il·lusòries de vacances, i pels campaments dels qui no tenen accés a la ciutat.
El Mediterrani acull ciutadans des de la Grècia antiga, i això comporta el rebuig de les persones que permeten que la ciutat visca, però a les quals no s’atorga el títol de ciutadà, i compon l’escenari d’hàbits i costums, de formes de vida, modelats per un hàbitat que els deixa respirar o els constreny. El mar Mediterrani és un mar de fons.
Habitar el Mediterrani és una exposició amb un mosaic d’imatges, d’obres de l’antiguitat i contemporànies, d’artistes de totes les riberes, que tradueixen la complexa, contradictòria, inclusiva i excloent imatge de pobles i ciutats, alçats amb murs que cedeixen el pas o que murallen, sota una llum que il·lumina o que cega.
Herbert List, Anna Marín, Camille Henrot, Ali Cherri, Ursula Schulz-Dornburg, Marwan Rechmaoui, Rayyane Tabet, Susan Hefuna, Zarina Hashmi, Dora García, Le Corbusier, Ismaïl Bahri, Joan Hernández Pijuan, Juan Muñoz, Hrair Sarkissian, Sergi Aguilar, Gabriele Basilico, Abbas Kiarostami, Taysir Batniji, Jordi Colomer, José Manuel Ballester, Juan Uslé, Marie Menken, Maria Lai, Albert García-Alzórriz, Dieter Roth, Till Roeskens, Massinissa Selmani, Anne-Marie Filaire, Mohamed Al-Hawajri, Majd Abdel Hamid, Khaled Jarrar, Rami Farah, Randa Mirza, Anila Rubiku, Kader Attia, Martin Parr, Vasantha Yogananthan, Julia Schulz-Dornburg, Jean-Marc Bustamante, Carlos Spottorno, Corinne Silva, Yazan Khalili, Efrat Shvily, Abounaddara.
DATA D’INAUGURACIÓ
29 Novembre 2018
DATA DE CLAUSURA
14 Abril 2019
COMISSARI
Pedro Azara
MONTATGE
Pedro Azara & Tiziano Schürch
COL·LABORADORS
“Simultáneamente
hamítica, semítica, aria incluso, pagana, judía, cristiana y musulmana, al
mismo tiempo africana, asiático y europeo, un continente que no tiene relación
con nuestra manera habitual de medir el tiempo y es espacio, ya que África
empieza en los Pirineos y la Edad Media sobrevive aquí con las ofertas
contemporáneas más atractivas, simultáneamente romana y cartaginesa,
alejandrina y hebraica, helénica y catalana, el escenario de contrastes por
excelencia, la fértil tierra madre de mitos y espejismos.” (Susan Sontag)
El Mediterráneo es una gran ciudad, un vasto espacio
construido a base de alianzas y enfrentamientos, tierra de intercambios de
bienes y de ideas, y de exclusiones, de acogidas y de conquistas, poblada de
faraones, colonos y esclavos. Una ciudad unida y dividida, construida,
destruida, olvidada y vuelta a levantar, lugar de acogida y de rechazos, venida
desde tiempos remotos y con un futuro quizá incierto, un tejido articulado por
viajes, desplazamientos y transmisiones culturales, emprendido por necesidad y
curiosidad, deseos de conocer y de venganza, un mar y unos puertos siempre
divididos y sin embargo conectados, a la espera del otro, con temor o
esperanza, un espacio real e imaginario, una ciudad real e inexistente, cuyas
imágenes el arte plástico, poético, arquitectónico y musical ha creado,
recreado o reflejado, en las que nos podemos reconocer, con satisfacción o
angustia.
Habitar (y deshabitar)
el Mediterráneo es una nueva exposición sobre las relaciones entre las
riberas mediterráneas que el IVAM organiza desde hace dos años, con obras del
presente y del pasado, contemporáneas y arqueológicas, que guardan las trazas
del paso del tiempo y de los hombres y abren caminos por donde circulan ideas y
prejuicios, que nos devuelven la imagen del mundo que nos hemos creado a medida
o a la medida de los demás.
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